Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Recepce nizozemského realismu v pozdně gotické deskové malbě v Čechách
Fiřt, Jan ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Konečný, Lubomír (oponent) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent)
Disertační práce se zabývá tématem recepce nizozemského realismu v pozdně gotické deskové malbě v Čechách. Cílem práce je zkoumat principy přejímání nových výtvarných forem a myšlenek, které vznikly v nizozemských uměleckých centrech v 15. století. V českém malířství druhé poloviny 15. století byly tyto inovativní tendence přejímány výhradně ze sousedních zemí. Proto práce řeší především otázky týkající se umělecké výměny mezi Čechami a okolními - převážně německy mluvícími - regiony. Zabývá se konkrétními způsoby, jakými umělecká výměna probíhala - mobilitou umělců, uměleckými importy, významem grafických i jiných předloh. V práci je položen důraz na nejvýznamnější příklady, které vykazují recepci nizozemského realismu: Archu velmistra Puchnera, Křivoklátský oltář a díla s ním spojovaná. Tyto otázky jsou řešeny především metodou formálně-stylové analýzy a formální komparace. V případě Puchnerovy archy se použitím těchto metod podařilo poukázat na možné umělecké východisko jejího autora ve Švábsku - v okruhu následovníků Mistra oltáře ze Sterzingu. Umělecký původ Mistra Litoměřického oltáře se práce snažila doložit v okruhu ulmského malíře B. Zeitbloma. Tato zjištění mohou přispět k řešení dlouholeté diskuze týkající se zásadních otázek pozdně gotického malířství v Čechách. Klíčová slova: Pozdně...
Recepce nizozemského realismu v pozdně gotické deskové malbě v Čechách
Fiřt, Jan ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Konečný, Lubomír (oponent) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent)
Disertační práce se zabývá tématem recepce nizozemského realismu v pozdně gotické deskové malbě v Čechách. Cílem práce je zkoumat principy přejímání nových výtvarných forem a myšlenek, které vznikly v nizozemských uměleckých centrech v 15. století. V českém malířství druhé poloviny 15. století byly tyto inovativní tendence přejímány výhradně ze sousedních zemí. Proto práce řeší především otázky týkající se umělecké výměny mezi Čechami a okolními - převážně německy mluvícími - regiony. Zabývá se konkrétními způsoby, jakými umělecká výměna probíhala - mobilitou umělců, uměleckými importy, významem grafických i jiných předloh. V práci je položen důraz na nejvýznamnější příklady, které vykazují recepci nizozemského realismu: Archu velmistra Puchnera, Křivoklátský oltář a díla s ním spojovaná. Tyto otázky jsou řešeny především metodou formálně-stylové analýzy a formální komparace. V případě Puchnerovy archy se použitím těchto metod podařilo poukázat na možné umělecké východisko jejího autora ve Švábsku - v okruhu následovníků Mistra oltáře ze Sterzingu. Umělecký původ Mistra Litoměřického oltáře se práce snažila doložit v okruhu ulmského malíře B. Zeitbloma. Tato zjištění mohou přispět k řešení dlouholeté diskuze týkající se zásadních otázek pozdně gotického malířství v Čechách. Klíčová slova: Pozdně...
Paris-Prague : converging surrealist views. Poetical birth of town
Ireland, Sophie ; Pohorský, Aleš (vedoucí práce) ; Kyloušek, Petr (oponent) ; Berquin, François (oponent)
NÁZEV : Paříž-Praha : křížení surrealistických pohledů. Básnické zrození města KATEDRA (ÚSTAV) : Literatura, jazyky, divadlo - Romanské literatury ŠKOLITELE : Prof. Myriam Boucharenc - Doc. PhDr. Aleš Pohorský, Csc AUTOR : Sophie Ireland ABSTRAKT : Tato práce si stanovuje za cíl studovat křížení městské poetiky, jež nastávalo jak cestami umělců, kteří se podíleli na vzniku surrealismu, do Paříže a Prahy, tak vydáváním jejich děl v obou městech. Cesty Pražanů a Pařížanů do obou měst jsou příležitostí k setkávání a k utváření vzájemného uměleckého souznění. Umožňují estetické sbližování a navazují poetická pouta mezi zakladateli surrealismu v Paříži i v Praze. Zachycení každého z obou hlavních měst v poetických přepisech pobytů v cizím městě, jakož i v dílech odhalujících možná dobrodružství ve městě autorům důvěrně známém, přispívá k srovnání pařížské a pražské reality. Studium jejich děl umožňuje postihnout stěhování motivů z jednoho textu do druhého a odhalit společnou sémiotiku, jejímž prostřednictvím se vytvářejí charakteristiky surrealistického města. Objevování města je doprovázeno touhou avantgardních umělců po obnově a přispívá ke zpracování jeho subverzívního obrazu. Poezie převrací obvyklé představy a zároveň umožňuje zachytávat bohatství reálného světa. Surrealistická poetika, která takto odhaluje...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.